Kjøp- og leveringsvilkår

Backe i Grensen er en familieeid bedrift som i flere generasjoner har hatt fokus på personlig service. Ta kontakt med oss på kundeservice@backeigrensen.no eller på tlf: 22426230 (besvares i butikkens åpningstid) hvis du har spørsmål knyttet til bytte & angrerett du ikke finner svar på nedenfor.

Bytte

Det er 30 dagers bytterett på varer du har handlet fysisk i butikk hos Backe i Grensen.
Bytterett betyr at du kan returnere varer i salgbar stand, i bytte mot en tilgodelapp eller andre varer. Ta vare på kvittering/byttelapp ved kjøp og ta med denne hvis du ønsker å bytte varen. Det er en forutsetning for bytte at vi vet at varen er kjøpt hos oss. Julevarer byttes ikke etter 31.desember.

Kjøp- og leveringsvilkår nettbutikk

  1. Generelt

Ved å gjennomføre et kjøp på www.backeigrensen.no inngås det avtale mellom selger Joh. Jørg. Backe AS, Akersgaten 45 0158 Oslo, e-post: post@backeigrensen.no, tlf: 22 42 62 30, Org.nr: 910 380 133, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

Joh. Jørg. Backe AS inngår ikke avtaler med mindreårige uten foresattes godkjenning. Bindende kjøpsavtale kan kun inngås med personer over 18 år, og det kan ikke inngås kredittkjøpsavtaler eller på annen måte betaling som innebærer at den mindreårige stifter gjeld.

Joh. Jørg. Backe AS forbeholder seg retten til å heve et kjøp uten grunn. Vi har også rett til å ikke gjennomføre en bestilling dersom varen er utsolgt eller ved eventuelle tekniske feil. Vi tar forbehold om at varer kan være tilgjengelig i nettbutikk selv om den er utsolgte. Vi kansellerer i så fall din ordre og gir deg tydelig beskjed.

Priser på varene er oppgitt inklusive moms. I handlevognen vises totalprisen inklusive alle avgifter, moms, frakt og eventuelle betalingsgebyr.

  1. Betaling

Du kan betale med:

  • Visa, Amex og Mastercard via Stripe
  • Vipps
  • Klarna (faktura og delbetaling)

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

  1. Frakt og levering

Vi benytter Helthjem Netthandel AS som fraktleverandør på alle våre pakker. Du vil motta din pakke beleilig i postkassen, på dørmatten eller på ditt nærmeste utleveringssted dersom levering hjem ikke er et alternativ. Du kan også velge hentested selv ved å benytte alternativet: Hentepakke med HeltHjem.

Vi behandler de fleste ordre i løpet av samme dag, eller èn virkedag. Normal leveringstid er 2-4 virkedager, avhengig av hvor i landet du bor. Levering via Helthjem skjer 6 dager i uken, pluss søndager i visse områder. Alle pakker blir sendt fra Oslo. Noe lengre leveringstid må påberegnes i enkelte perioder.

HeltHjem & Hentepakke med HeltHjem; Fraktkostnad: 69,-

Leveringsmåte:
Pakke leveres på natten i postkassen eller dørmatte, evt. nærmeste utleveringssted.  Dersom din ordre er for stor for postkassen, eller større enn 35x25x15cm, eller veier over 5 kg eller ditt postnummer ikke har levering hjem, vil din ordre bli levert ut på ditt nærmeste HeltHjem el. PostNord utleveringssted og du vil få beskjed via SMS.

Kundens ansvar for riktig adresse og for å hente sin pakke:
Det er kundens eget ansvar å skrive rett adresse. Kunden må sjekke om adressen stemmer ved utsjekk og betaling. Det er dessverre ikke mulig å endre adresse etter at ordren er lagt, da ordrene pakkes tidlig neste virkedag. Postbokser er ikke mulig å sende til, og pakken vil da gå til nærmeste utleveringssted.

Kunden har ansvar for å motta pakken ved utlevering. Det vil si at kunden har ansvar for å hente pakken i sin postkasse, dørmatte eller utleveringssted når den er levert. En SMS blir sendt når pakken er på vei, samt en leveringsbekreftelse om morgenen når pakken er levert. Husk at du må hente pakken din innen 7 dager hvis den er sendt til utleveringssted, etter det sendes varene i retur. Du må hente ut pakken selv om du skal benytte deg av returretten. (Se 4)

Kunden har selv ansvar for å oppgi riktig kontaktinformasjon:
Vær nøye med å oppgi riktig adresse og telefonnummer, slik at du kan få oppdateringer ang. din ordre både fra Backe i Grensen og HeltHjem.

Pakker som ikke blir hentet:
Pakker som sendes via Helthjem/Postnord og ikke hentes innen fristen blir returnert til oss. For alle ordrer som ikke hentes forbeholder vi oss retten til å fakturere kostnader for returfrakt, ekspedisjonsavgift og håndteringsavgift på 249,-. Vi kansellerer også automatisk ordren når vi mottar den.

3.1 Forsinket levering
Ved forsinket levering har kunde rett til å heve kjøp.

3.2 Klikk og hent din ordre i butikk – GRATIS
I en hektisk hverdag må man unngå bomturer og spare tid. Benytt derfor KLIKK & HENT i en av våre 4 butikker om du bor i nærheten.

  1. Angrerett

Du har full angrerett (retur- og bytterett) i løpet av 14 dager fra du har mottatt varen. Du trenger ikke å oppgi noe grunn. Om du benytter deg av angreretten vil vi gjerne at angrerettskjema skal være utfylt, men dette er ikke et krav. Ta kontakt med oss på post@backeigrensen.no dersom du har behov for angrerett skjema eller returseddel. Du er som kjøper ansvarlig for at varen er i samme forfatning som da du mottok den, og returneres med de etiketter/prislapper/originalemballasjen som fulgte med varen. Pakken skal tåle normal transport tilbake til Joh. Jørg. Backe as. Du er nødt til å hente ut pakken fra ditt lokale postkontor/hentested for å benytte deg av angreretten (Se 3). Du kan også returnere varen(e) i butikk innen 14 dager. Ta gjerne kontakt med post@backeigrensen.no for å påberope deg angreretten, og/eller med eventuelle spørsmål i forbindelse med retur eller bytterett.  Skjema for angrerett finner du her

Du kan returnere ved å bruke returportalen.

Du vil ikke bli kreditert fraktbeløpet ved en retur.
Retur koster 99 kr, og trekkes fra beløpet du får tilbakebetalt/eller beløpet du får til gode for dine returnerte varer hvis du benytter angrefristen.

4.1 Tilbakebetaling

Returretten kan benyttes uten å oppgi årsak, og må sendes tilbake innen 14 dager etter du mottok varen. Hvis du benytter angreretten forplikter vi oss til å tilbakebetale din betaling for vare(ne) senest 14 dager etter at de er mottatt. Varer kan også returneres i butikk, men ingen refusjon vil skje i butikk. En slik type retur blir behandlet på samme måte som ved retur via post. Vi kan kun betale tilbake via samme betalingsmåte som ble benyttet når kjøpet ble gjennomført.

Dersom du som kunde hever kjøpet ved forsinket levering, reklamasjon eller ved bruk av angrerett vil tilbakebetaling skje innen 14 dager.

4.2 Bytterett

Du har krav på å bytte varen i en hvilken som helst annen vare innen 14 dager.

Hvis fristen på 14 dager har utgått har du som regel mulighet til å bytte varen eller få en tilgodelapp på alle ordinære varer innenfor samme sesong. Avgjøringsgrunnlaget foreligger hos selger. Vi står fritt til å sende deg tilbake varen dersom fristen er utgått.

4.3 Reklamasjon og garanti

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Alle garantier er gjelden i Norge og etter norsk lov. Dersom du ønsker å reklamere på en vare på grunnet en mangel, trenger vi ordrebekreftelse eller kvittering av kjøpet. Du kan levere reklamasjonen direkte til en av våre butikker, eller sende oss en e-post med bilder av varen, slik at vi kan bedømme om vi trenger å få varen tilsendt. Vi tar reklamasjoner og garantisaker videre med leverandør. Vi forplikter oss først og fremst til å rette opp feilen eller manglene på varen dersom dette er tilfelle.

Reklamasjonsfristen er innenfor relativ (rimelig) tid, og en absolutt frist på 2 – 5 år. Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Dersom du ønsker å melde inn reklamasjon eller har spørsmål knyttet til reklamasjon/garanti kan du kontakte post@backeigrensen.no

Joh. Jørg. Backe AS følger Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.

  1. Korrekt varelager

Joh. Jørg. Backe as jobber kontinuerlig med varelager og har jevnlig varetellinger for å unngå feil. Vi opplever dessverre avvik fra tid til annen. Da nettbutikken deler lager med fysisk butikk er muligheten for avvik noe større. I perioder med salg er dette avviket størst. Dette kan ha sammenheng med tyveri, varer som blir solgt i butikk likt som nettbutikk og liknende. Vi beklager dette på det sterkeste. Du får tydelig beskjed per e-post eller telefon dersom du har bestilt en vare vi er utsolgt for. Vi kansellerer ordren med det samme – og tilbakebetaling skjer gjennom Stripe.

  1. Gaveinnpakning

I utsjekk kan du som kunde velge om du ønsker orderen din pakket inn. Backe i Grensen tilbyr gratis, eksklusiv gaveinnpakning på alle ordinære ordrer. Vi forbeholder oss retten til å pakke inn maks en gave per ordre dersom annet ikke er avtalt. Kunde er nødt til å ta kontakt med selger dersom kunde ønsker flere gaver eller har spesielle behov, for eksempel forhold til antall innpakninger eller liknende.

Vi pakker ikke inn salgsvarer.

  1. Kommunikasjon

Ved å godta våre kjøp- og leveringsvilkår vil du også tillate oss å kommunisere med deg i etterkant. Vi kan kontakte deg via e-post eller telefon angående din ordre.

Du vil også få muligheten til å melde deg inn i vårt nyhetsbrev. Dette kan du når som helst melde deg ut av. Les vår personvernserklæring her.

8. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 4. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.